Slagerij Smit; net even anders!
Slagerij Smit staat voor een goed stuk vlees van topkwaliteit, uit eigen regio. Wij selecteren zelf het vee en verwerken het tot de bekende heerlijke producten. Zo weten we wat wij in huis halen en kunnen een constante kwaliteit bieden.
In onze slagerij vindt u onze echte grillspecialiteiten, zoals spareribs, kippenbouten, drumsticks, Zeeuws spek en gehaktballen. Uit eigen worstmakerij komen veel van onze vleeswaren en worsten. Dit ziet u niet alleen, dit proeft u zeker! Niet te vergeten, onze maaltijden en broodjes. Altijd vers en smaakvol.
Barbecue
Heerlijk barbecueën met familie, buren en/ of vrienden. Samen vlees bereiden op de barbecue geeft altijd een gezellige sfeer. Natuurlijk kunnen hierbij onze specialiteiten niet ontbreken. Wij hebben al een aantal pakketten voor u samengesteld. Heeft u speciale wensen, geef het aan ons door, dan bespreken we met u de mogelijkheden.
Barbecuepakket
‘Zonder zorgen budget’
- 20 hamburgers
- 20 barbecueworsten
- 25 saté
- 20 golfspiezen
- 20 fakkels
- 20 westernsteaks
- Satésaus
- Knoflooksaus
- Rundvleessalade
- Stokbrood en kruidenboter
- Barbecue en gas
- Inclusief schoonmaken barbecue
Prijs per 25 personen: € 265,00
Barbecuepakket
‘Zonder zorgen de luxe’
- 25 kipsaté
- 15 shaslick
- 15 kip Hawaïspiezen
- 15 hamburgers
- 15 westernsteaks
- 15 biefstukspiezen
- 15 varkenshaasmedaillons
- 15 mixed grills
- Satésaus
- Knoflooksaus
- Barbecuesaus
- Rundvleessalade op schaal
- Stokbrood en kruidenboter
- Barbecue en gas
- Inclusief schoonmaken barbecue
Prijs per 25 personen: € 330,00
Pakket Populair
- Hamburger
- Karbonade
- Worstje of drumstick
- Saté
- Shaslick of Hawaïspies
Prijs per persoon: € 5,95
Pakket de Luxe
- Mixed grillspies
- varkenshaas saté
- Biefstukspies
- Steak/ filetlapje
- Luxe hamburger
Prijs per persoon: € 7,95
Pakket Kinder
- Hamburger
- Saté
- Kinderspies of globespies
Prijs per persoon: € 3,25
Pakket Budget
- Hamburger
- Worstje of drumstick
- Shaslick/ Hawaïspies/ globespies
- Saté
Prijs per persoon: € 4,50
-
Slagerij Smit
- Leeuwarden, 8916 HT Bilgaardpassage 81. 058-2664759
- Berlikum, 9041 BB Buorren 28. 0518-461403
- Leeuwarden, 8925 CJ Lieuwenburg 77. 058-2671020
- : slagerijsmit@live.nl
- Je moet inloggenom een reactie te plaatsen
Wij staan voor Vlees & Meer. De kwaliteit van het vlees staat bij ons voorop. Ons vlees is eerlijk en direct, puur vlees.
Wij vinden het belangrijk dat u als consument kwalitatief goed én verantwoord vlees krijgt. Juist om die redenen leveren wij vlees vanuit de regio.
Door de lijnen kort te houden en het vlees kleinschalig te verwerken leveren wij het vlees wat u verwacht van een ambachtelijke slager. Naast ons assortiment in de winkel kunt u uw vlees ook online bestellen.
U kunt op de bestellijst aangeven welke producten u graag wilt bestellen. De volgende dag ligt uw bestelling al klaar in de winkel!
Onze beste droge worst van Noord-Nederland is natuurlijk ook in de bestellijst opgenomen. Uiteraard kunt u ook gebruik maken van onze vleespakketten.
U kunt al onze aanbiedingen vinden op onze facebookpagina
Peter is het vak ingerold via een baantje in de Supermarkt 4=6 waar Hans Beverdam de scepter zwaaide. Jaren bij Nico Ran gewerkt in de slagerij in de Kogerstraat waar hij veel heeft geleerd. Ook nog even in de Supermarkt Super de Boer aan de gang geweest. Daarna bij Aad van Heerwaarden op de slachtplaats in Den Burg en Oudeschild. Toen was Siep de Boer aan de beurt in de Cocksdorp. Tot bijna eind 2005 nog enkele jaren bij Aad en toen voor zich zelf op de Stoompoort. En met succes. Dit jaar gaat er veel veranderen. Er wordt een nieuw gebouw neergezet op een ander bedrijventerrein in Oudeschild. Daar gaan wij hopelijk nog jaren met veel plezier aan de slag.
Simon Dros nam op 1 januari 2017 Slagerij Dros over van zijn vader. Hij is de vijfde in de lijn en het bedrijf bestaat al 125 jaar. Simon gooit het roer om, vertelt hij, in de richting van waar hij in gelooft: terug naar het ambacht. Hij werkte de afgelopen jaren bij verschillende slagerijen en bij slachthuizen om ervaring op te doen. Hij was betrokken bij de Youth Food Movement en schoof een jaar lang bij mensen aan tafel voor Simons Social Experiment. “Ik ben honderdduizend keer op mijn bek gegaan. Nu weet ik hoe het niet moet en wat voor baas of foodhipster ik niet wil zijn. En ik weet ook wat ik wel wil: kennis opdoen en kennis overdragen.”
Er is geen betere lever te krijgen in Nederland dan bij ons. Een klant vroeg me: ‘Kun je nog lever maken zoals je opa dat vroeger maakte?’ Ik dook in de archieven – er is een gedeelte bewaard gebleven van de lectuur die mijn opa gebruikte – en maakte er werk van. Ook het rookvlees heb ik aangepast. Het is nu minder zout en hoger op smaak. Ik heb ook geëxperimenteerd met pekelvlees. Dat pakte zó goed uit. Dat is hoe ik het wil, terug naar de basis en zoveel mogelijk productie uit eigen keuken”, vertelt Simon. Het eerste dat hij deed, was personeel aannemen. Toen hij begon, stond hij met één parttimer in de zaak, zijn vader Jaap sprong bij. Maar Simon wilde de focus op de keuken, met personeel dat verstand had van eten en van de bereiding ervan. Inmiddels werken er twee fulltimers en twee parttimers in de slagerij: “Omdat smaak belangrijk is: het moet puur en eerlijk zijn, je moet de smaak en de textuur van echt goed vlees proeven. Je moest eens weten hoeveel onderzoek er wordt verricht naar precies de juiste, verslavende toevoegingen in de recepturen van kant-en-klaarmaaltijden, kruiden en pakjes. Daarom ben ik tot zeven uur ‘s avonds open, zodat mensen niet veroordeeld zijn tot de supermarkt als ze terugkomen van hun werk.”
Ook voor spinnenkoppen en Jodenhaas
Het bekendste product van Slagerij Dros is de worst. Dat is al 125 jaar zo en dat blijft zo. Maar bij Simon kun je ook terecht voor vlees dat niet meer vanzelfsprekend te koop is in slagerijen. Simon werkte in een slachthuis en weet dus precies welk vlees waar vandaan komt en wat je er mee kunt: “Er is een heleboel kennis verdwenen”, vertelt hij. “Veel slagers zijn lapjessnijders geworden. Ze kopen het vlees kant en klaar verpakt in en weten niet meer van welk deel van het dier het afkomstig is. Onbekende stukken worden daardoor tot gehakt gemalen. Spinnenkop bijvoorbeeld. Dat is een lapje van het heupbeen van een rund. Of Jodenhaas. De Joden mochten niet van de achterkant van een rund eten en aten daarom schouderbiefstuk. Heerlijk zacht. Of de bavette en de longhaas, biefstuk met een grovere draad, maar mals en smaakvol. Ook bij degenen die het vlees bereiden, is kennis verloren gegaan. Goede recepten die van oma op moeder op dochter overgingen, zijn verdwenen.” Simon wil die kennis terugbrengen. Hij wil ouderwetse kwaliteit leveren zonder nostalgisch te zijn: “Door hedendaagse technieken te gebruiken – of juist niet – kun je heel mooie producten maken. Door vragen te stellen, kunnen klanten er optimaal van genieten. Er zijn maar weinig geneugten die elke dag terugkerend zijn. Eten is daar één van. Schaam je dan ook nergens voor, maar vraag, zou ik mijn klanten willen zeggen. En durf daarnaast ook kritiek te uiten: zonder kritiek kan geen mens of vakman groeien.”
De traiteurskant op
Het was Simons bedoeling om in het vroege voorjaar te verbouwen. Nadat er een beer op zijn weg verscheen, is dat plan vertraagd, dat wordt nu het najaar. “Het is plan B. Maar dat stelt me wel in staat om flink te groeien. We gaan de traiteurskant op met mooie, verse maaltijden. Eerlijk eten zonder toevoegingen.” Het was hard werken, de afgelopen anderhalf jaar. Door personeelstekorten moest iedereen een stap harder lopen dan dat de bedoeling was: “Ik ben heel trots op het personeel, op wat we met z‘n allen hebben neergezet. Nu wordt het iets relaxter, iedereen kan zich meer focussen op zijn eigen specialiteiten. Ik ook. Ik werk nu nog zo’n 80 uur per week in de zaak. Sommige mensen zeggen dat dat ondernemen is, maar daar geloof ik niet in. Ondernemen is een visie hebben, doelen stellen en ergens naar toe werken, het personeel laten groeien en ze in staat stellen het beste uit zichzelf te halen. Én kwaliteit leveren. Slagerij Dros heeft altijd een leidende positie op het eiland gehad. Die zijn we in de loop der jaren enigszins verloren. De taak is nu aan mij om die positie terug te winnen.”
Slagerij Dros is van maandag tot en met vrijdag geopend van 8.30 tot 19.00 uur, op zaterdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Slagerij Dros | Parkstraat 42, Den Burg | T: (0222) 315707 | E: info@dros.keurslager.nl
Slager Daan en zijn team maken gebruik van rund- en varkensvlees van hoge kwaliteit en zullen altijd keihard hun best doen om jou van de beste en lekkerste vleeswaren te voorzien. Voor bijvoorbeeld een mals stukje biefstuk, rundvleessalade of een paar ribbetjes, ben je hier aan het juiste adres.
Zin in iets verrassends? Dat is hier het code woord. Van winterspecial tot tapasplateau en van kerstpakket tot smulsteen. Er worden regelmatig vernieuwende lekkernijen gepresenteerd voor een gevarieerd aanbod en voor bijzondere gelegenheden.
Het is helemaal niet gek dat je inmiddels nieuwsgierig geworden bent. Kom dus gerust ’n kijkje nemen en ervaar de gezelligheid, rumoerigheid en de heerlijke dorpse humor van de slagerij van Daan Ruijter!
Over ons.
Houtskool
Wij zijn de specialist van houtskool afkomstig uit Zuid-Amerika. Onder de labels Black ranch en Pitmaster voorzien wij onze klanten van een lump-charcoal geschikt voor alle type grills. Door de grove sorteringen en harde structuren zijn onze producten geschikt voor lange sessies van grillplezier en zorgen voor aangename smaak- en rookaroma’s.
Rookhout
Talrijk gewaardeerde klanten uit de vlees- en viswarenindustrie evenals delicatessenrokerijen kiezen al jaren voor Goldspan Smoke. Het rookhout wordt geproduceerd van hoogwaardig rondhout van beuken en wordt versnipperd, gedroogd, ontstoft en gesteriliseerd.
Grills
Everdure is ontwikkeld in samenwerking met de topchef Heston Blumenthal. Deze topchef van het 3-sterrenrestaurant The fat duck in het Verenigd Koninkrijk werd in 2005 verkozen tot het beste restaurant ter wereld. Als persoonlijkheid geniet hij veel aanzien
binnen de wereld van gastronomie, wereldwijd.
Barbecues
Dancook is ontstaan uit deze Deense traditie van koken buitenshuis. We doen ons best om eenvoudige, kwalitatief hoogwaardige producten te ontwerpen die de best mogelijke bakresultaten verzekeren.
Weber is de wereldwijde marktleider op het gebied van barbecues, buitenkeukens en bijbehorende accessoires. De multinational vindt zijn oorsprong in Chicago, Illinois in de Verenigde Staten, waar in 1952 de eerste kogelbarbecue met deksel is uitgevonden. Weber-Stephen Holland B.V. is een volle dochter van het familiebedrijf en heeft sinds haar oprichting in 2003 een stormachtige groei gekend dankzij de uitmuntende productkwaliteit, de innovatieve concepten en haar sterke service- en dienstverlening.